čaj

SAMO DODAJTE VODU I UŽIVAJTE – U ČAJU!

Čaj ne samo da osvježava, nego je zaista dobar za organizam. Zato zagrijte vodu i pripremite čaj, te naučite više o njegovim ljekovitim svojstvima.

Čaj je najzastupljenije piće na svijetu. Najvjerojatnije i najstarije. Prvi put se spominje berba čaja 2700. godine prije Krista u Kini. Odličan je ne samo zbog raznolikosti okusa, već i zbog zdravstvenih svojstava. Zeleni čaj osobito je cijenjen zbog dobrobiti za naš organizam.

Dakle, koja je poveznica čaja i prehrane?

Mnogi ne znaju da zeleni, crni, oolong i bijeli čaj dolaze iz iste biljke: Camelia Sinensis. Različite okuse i intenzitet stvaraju različite obrade. Listovi zelenog čaja lagano se pare prije sušenja, dok crni čaj fermentira – izložen zraku kako bi se njegovi okusi i boje pojačali. Oolong čaj je negdje između.

Različiti brandovi čaja imaju osebujne okuse zahvaljujući trudu majstora čaja koji nadgledaju sam proces. Iako često biramo zeleni čaj kao najzdraviji, crni i oolong čajevi također imaju mnoga korisna svojstva.

Studije su pokazale da je konzumacija crnog čaja povezana s manjim izgledima za srčani udar; zeleni čaj s nižim ukupnim kolesterolom, LDL i trigliceridima, te višim razinama HDL (“dobrog” kolesterola). Također se smatra da zeleni čaj, radi antioksdansa, spriječava rak, no točnost toga tek treba dokaziti.

Slično je i s povezanošću gubitka težine i konzumiranjem čaja. Uzbuđenje koje je zavladalo s činjenicom da zeleni čaj ubrzava metabolizam masti potaknuo je veliku potražnju za dodacima prehrani koji sadrže ekstrakt zelenog čaja. Za sad dokazi to ne potvrđuju. Malo je vjerojatno da ćete izgubiti težinu samo pijući zeleni čaj – osim ako umjesto sokova počnete konzumirati običan, nezaslađeni čaj – tada biste mogli vidjeti razliku!

Postoje zanimljivi dokazi koji potvrđuju da osobe koje redovito konzumiraju čaj imaju manje problema sa zubima (ne padaju im!). To može biti povezano s fluorom, kako u vodi tako i u samom čaju, ali i smanjenim rizikom od osteoporoze.

Treba napomenuti da se sve prednosti čaja – zelenog ili crnog – ne odnose na komercijalne ledene čajeve. To su više-manje slatki bezalkoholni napitci, s malo čaja, a više šećera. Jedino su za sad, u Japanu ponuđeni, nezaslađeni ledeni čajevi koji su zdravi. Biljni čajevi su potpuno drugačiji i nude dobrobiti biljaka koju sadrže.

Na umu treba imati i kofein koji sadrži čaj i to oko pola količine kave! Zeleni čaj, suprotno popularnom uvjerenju, sadrži kofein, ali manje nego ostali. Koliko kofeina će biti u čaju ovisi o vrsti, te dužini prženja.

Bitna karakteristika čaja je da spriječava apsorpciju željeza. Naime, katehini su dobri, ali imaju i lošu stranu. Zajedno s taninima mogu zaustaviti apsorpciju željeza iz hrane (posebno iz biljnih narmirnica), a naročito kada se konzumira čaj uz sve obroke. Kako se to ne bi dogodilo stručnjaci savjetuju piti čaj nakon jela, barem pola sata, a ne uz obrok. Apsorpciju željeza možete povećati unošenjem vitamina C – agruma i šarolikog povrća u prehranu. Što je uvijek poželjno, zar ne?

Sve u svemu, čaj je dobar za hidrataciju, stoga pijte ga – bilo da je zeleni, crni ili neki drugi – bez šećera. Dodajte li mlijeko dobit ćete i hranjive tvari iz mliječnih proizvoda. Redovita šalica čaja je zdrava navika.

Prevela: Tanja Kenjereš

Uredila: Klara Benko

Preuzeto : https://www.lesmills.com

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *